Historiek

De Heemkundige Kring van Erpe-Mere werd opgericht in 1959. Aanvankelijk omvatte het werkgebied alleen de gemeente Mere. In 1965 werd dat uitgebreid met Erpe en later, na de fusies der gemeenten, tot alle deelgemeenten van Erpe-Mere: Aaigem, Bambrugge, Burst, Erondegem, Erpe, Mere, Ottergem en Vlekkem.

deelgemeenten.jpg (110166 bytes)
Klik op de kaart voor een
overzicht van de deelgemeenten
en de wapenschilden.

Achtereenvolgens waren Albert D’hoker (1959-1982),
Julien De Vuyst (1982-1991) en
Dirk De Boeck (1991-heden) voorzitter.

In 1960 startte de kring met een eigen tijdschrift. De «Mededelingen van de Heemkundige Kring van Erpe-Mere»  verschijnen driemaandelijks en zijn uitgegroeid van 12 tot 80 bladzijden per jaar. Het blad wordt gedrukt op een oplage van 900 exemplaren. Het wordt verstuurd naar al de leden, naar wetenschappelijke instellingen, naar meer dan 80 ruilende verenigingen en naar alle missionarissen afkomstig uit Erpe-Mere.

Bekijk ons tijdschrift

Sinds 1970 verschijnen op niet geregelde tijdstippen boeken over plaatselijke geschiedenis.

In 1975 werd een bibliotheek ingericht, die stilaan uitgroeide tot een documentatiecentrum voor streekgeschiedenis en genealogie. Hier kan men wekelijks terecht voor opzoekingswerk.

Welkom in ons Documentatiecentrum!

De Heemkundige Kring van Erpe-Mere behoort tot de stichtende leden van het «Verbond van Kringen voor Heemkunde in Oost-Vlaanderen», thans «Heemkunde Oost-Vlaanderen».

Hij is tevens aangesloten bij «Heemkunde Vlaanderen», de koepelorganisatie van al wie in Vlaanderen met heemkunde bezig is.